De wereld anno 2026

Het is een mooie ochtend in mei, 2026. Ik verlaat mijn volledig zelf denkende huis en stap in mijn zelf rijdende auto, geef mijn robot - terwijl ik in mijn auto zit - de opdrachten voor die dag als: schoonmaken, eten bereiden en dergelijke en snel mij naar mijn afspraak. Te futuristisch? Volgens meerdere trendwatchers en goeroes niet.

 

De wereld anno 2026

Verhalen over AI (Artificial Intelligence), zelf rijdende auto's en slimme huizen, het lijkt een ver-van-ons-bed show maar 'ze' zijn al verder dan we denken. Vanuit lezingen die we hebben gevolgd weten we dat de auto die zelf kan rijden al ver gevorderd is en in sommige vormen zelfs al aanwezig. Ook zijn er al systemen waardoor je nu al vanuit je werk, thuis alles aan kunt zetten en kunt zien wie er voor je deur staat. De wereld anno 2026 zoals hierboven beschreven zal daarom er niet zo heel ver vandaan zitten.

 

De verzekeringsbranche anno 2026

Dat daarmee de verzekeringen drastisch zullen wijzigen (het gaat immers om een plotseling en onvoorzien voorval / gebeurtenis) zal niemand verbazen. Dat ze voor een groot deel zullen verdwijnen dan ook niet. Want een auto die altijd keurig stopt wanneer het moet, maakt geen brokken. Eentje die zelf in en uit parkeert ook niet. Een huis wat ervoor zorgt dat brand niet kan ontstaan of de dieven er niet meer uit (of in) laat hoeft ook niet verzekert te worden. Waarschijnlijk is het grootste risico dan de mens zelf en wordt een aansprakelijkheidsverzekering in plaats van de goedkoopste wellicht de duurste.

 

De tussenpersoon anno 2026

En wij? De zgn. tussenpersoon? Worden wij verdreven? Ja en nee. Op gebied van schadeverzekeringen grotendeels wel. En de beloning zoals deze nu is ook. (Namelijk op basis van provisie). Toch zijn we van Weidema Assurantiën optimistisch van aard en durven we in een toekomst te geloven. Namelijk in die van een vertrouwenspersoon. Meegaan met je tijd en er staan voor je klanten of dat nu op gebied van verzekeringen is of tegen die tijd op een ander vlak. Persoonlijke begeleiding van onze klanten blijft. Misschien dat wij in 2026 wel in ons slimme huis werken als intermediair tussen de robots en de mensen. Hoe dan ook : meegaan, ontwikkelen en er zijn voor de ander is van elke tijd. Ook die van 2026. En door angst laten regeren? Zeker niet, want elke tijd en elke fase biedt kansen. Tot in 2026 ;)